5 naturalnych sposobów na stres

Szukasz naturalnych sposobów na ukojenie nerwów? Sprawdź nasze propozycje, które pomogą Ci zapanować nad stresem i cieszyć się dobrym snem oraz samopoczuciem!

Stres w większym lub mniejszym stopniu dotyka dziś każdego. Bez względu na to, czy jest związany z życiem osobistym, czy pracą – odczuwany długofalowo, negatywnie odbija się na naszym zdrowiu zarówno psychicznym, jak i fizycznym. Zanim sięgniesz po leki na receptę sprawdź, co możesz dla siebie zrobić, aby w naturalny sposób zredukować stres i zdenerwowanie!

Zioła i herbaty

Po dobrodziejstwo naparów sięgały już nasze prababcie. Najbardziej znane zioła stosowane przy zwalczaniu nerwowości to melisa, rumianek, chmiel oraz waleriana. Właściwości uspokajające ma również zielona herbata – dzięki zawartości aminokwasu zwanego L-teaniną pomaga wyciszyć się i opanować nerwy.

Warto sięgać również po inne zioła, które pomagają złagodzić nieprzyjemne dolegliwości fizyczne związane ze stresem. Np. mięta pieprzowa usprawnia proces trawienia, działa rozkurczowo na zwieracze w przewodzie pokarmowym oraz wspomaga prawidłowe ruchy perystaltyczne jelit, a kwiaty lipy przynoszą ulgę w niestrawności i nudnościach oraz łagodzą zgagę.

Sprawdź ofertę ziół i naturalnych herbat z wielu sklepów w jednym miejscu!

CBD, czyli olejek konopny

CBD to kannabidiol – organiczny związek chemiczny z grupy kannabinoidów występujący w konopiach, który w przeciwieństwie do swojego izomeru tetrahydrokannabinolu, nie ma działania psychoaktywnego. Oleje i herbaty CBD wspierają prawidłową pracę mózgu oraz redukują wahania nastroju, niepokój, rozdrażnienie i nerwowość, jednocześnie nie powodując uczucia senności czy otumanienia. Kannabidiol znacznie redukuje także napady lękowe i bezsenność, dodatkowo wpływając na poziom dopaminy we krwi w czasie snu, co znacznie poprawia jego jakość.

Na zieleo.pl znajdziesz szeroki wybór wysokiej jakości olejków z wielu sklepów - porównaj oferty!

Sport

Wysiłek fizyczny to świetny sposób na rozładowanie napięcia emocjonalnego. Dodatkowo podczas treningu stymulujemy wydzielanie serotoniny - jednego z tak zwanych „hormonów szczęścia”. Jej wysoki poziom łagodzi huśtawki nastroju i ułatwia zasypianie, a co za tym idzie - pomaga wypocząć i zregenerować siły. Serotonina ma także ogromny wpływ na dobry nastrój i zdolność do pozytywnego myślenia. Nie bez znaczenia pozostaje też „skutek uboczny” w postaci wysportowanego, zdrowego ciała!

Medytacja

Praktyki medytacyjne to nic innego, jak zbiór technik (różnych w zależności od celu i szkoły) wspierających rozwój koncentracji. Z powodzeniem jest wykorzystywana także w celach relaksacyjnych – regularne „odcinanie się” od rzeczywistości i wyciszanie pomagają odzyskać spokój i klarowność umysłu. Potwierdza to studium z JAMA Internal Medicine z 2014 roku, które wykazało, że regularne praktykowanie medytacji uważności realnie wpływa na zmniejszenie stresu i lęków oraz wspiera pacjentów w walce z depresją.

Dieta

Podczas walki ze stresem nie bez znaczenia jest także dieta. Magnez, wapń, cynk, flawonoidy i wszystkie witaminy z grupy B wzmacniają system nerwowy oraz stabilizują jego funkcje – w tym pracę mózgu. Na zwiększenie stężenia serotoniny dobrze wpłynie spożywanie węglowodanów złożonych – znajdziemy je m. in. w pełnoziarnistym pieczywie, makaronach razowych czy w brązowym ryżu.

Zdecydowanie unikać należy jedzenia fast foodów. Ich częste spożywanie negatywnie wpływa na nastrój głównie z powodu dużej ilości nasyconych kwasów tłuszczowych i bardzo dużej ilości kalorii, przyjętych przez organizm w krótkim czasie. Takie jedzenie nadmiernie obciąża układ trawienny i w efekcie czujemy się po nim ociężali i senni. Przejedzenie oraz nikła ilość błonnika pokarmowego zaburza funkcjonowanie jelit, które wysyłają "stresowe" impulsy do mózgu odczuwalne przez nas jako napięcie. Nierzadko towarzyszy temu ból brzucha, co powoduje dodatkowy dyskomfort psychiczny.

Autor zespół Zieleo