8 naturalnych sposobów na wzmocnienie odporności

Dni są coraz krótsze, pogoda za oknem nie nastraja najlepiej, łatwo łapiesz przeziębienia? Wprowadź kilka zmian w swoich codziennych nawykach, by nadchodzący sezon jesienno-zimowy upłynął Ci w dobrym zdrowiu. Przed Tobą 8 naturalnych sposobów na wzmocnienie odporności!

Kwasy Omega-3

Zbilansowana dieta bogata w warzywa i owoce to podstawa budowy naturalnej odporności: aby cieszyć się zdrowiem i siłami witalnymi, należy regularnie dostarczać sobie kompletu składników odżywczych. Przybliżmy kilka najistotniejszych zaczynając od kwasów omega-3, wykazujących skuteczne działanie antyzapalne, antyalergiczne i przeciwnowotworowe. Kwasy omega-3 należą do tzw. niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT) – związków koniecznych do prawidłowego funkcjonowania organizmu, lecz niewytwarzanych przez niego samodzielnie. Musimy więc przyjmować je w żywności, np. w oleju lnianym z butelki lub w formie kapsułek, awokado, tłustych rybach, siemieniu lnianym czy orzechach włoskich.

Nie lubisz awokado? Wypróbuj naturalne produkty z kwasami omega-3 na Zieleo!

Kiszonki

Nie żałuj sobie kiszonych ogórków i kapusty – klasyków polskiej kuchni! Polecamy także eksperymenty z kiszeniem innych warzyw i owoców, np. rzodkiewek, marchewki, kalafiora czy cytryn. Fermentowane produkty spożywcze są jednym z najbardziej wartościowych źródeł witaminy C, niezbędnej dla wzmacniania naturalnej odporności. Kiszonki są także prebiotykiem, pobudzającym wzrost lub aktywność dobrych bakterii w jelicie grubym, co ułatwia wchłanianie składników odżywczych i syntezę witamin. Zdrowy nabłonek jelita grubego tworzy ponadto barierę ochronną przed patogenami i szkodliwymi bakteriami.

Produkty pszczele

Herbata z miodem to babciny sposób na przeziębienie – i nie bez powodu, bo w ulach kryje się bogactwo dobroczynnych składników. Naturalny miód, pyłek pszczeli czy pierzga mają działanie antybiotyczne, antybakteryjne, a dzięki wysokiej zawartości witamin i minerałów wzmacniają pracę układu odpornościowego. Pamiętaj tylko o tym, żeby nie dodawać miodu do wrzątku – w wysokich temperaturach traci swoje prozdrowotne właściwości!

Naturalne miody i produkty pszczele znajdziesz na Zieleo - sprawdź!

Cebula, czosnek, przyprawy

Skoro jesteśmy przy domowych recepturach, w wielu domach przeziębienie leczy się mlekiem z czosnkiem albo syropem z cebuli zalanej miodem. Oba wymienione warzywa zawierają ogromną ilość wartości odżywczych, w tym allicynę (czosnek) i związki siatki oraz fityniany (cebula). Produkty działają antybakteryjne i poprawiają nawilżenie błon śluzowych, co ogranicza dostęp bakterii i wirusów do wnętrza tkanek. Dodawaj czosnek i cebulę do wszystkich słonych potraw; jedzenie doprawiaj również rozgrzewającymi, przeciwzapalnymi przyprawami, takimi jak imbir, kurkuma, cynamon, kardamon czy pieprz.

Słońce i witamina D

Mieszkańcy północnej półkuli nie mają zbyt wielu okazji do przebywania na słońcu: żyją w umiarkowanym klimacie, a dużą część i tak krótkiego lata spędzają pracując w zamkniętych pomieszczeniach. Efektem jest permanentny niedobór witaminy D, która jako regulator odpowiedzi immunologicznej ma kluczowe znaczenie dla działania układu odpornościowego. O ile to możliwe, warto więc jak najczęściej wystawiać twarz, odkryte ręce i nogi na słońce, a w okresie jesienno-zimowym – od września do kwietnia – regularnie suplementować witaminę D3.

Sprawdź ofertę suplementów z witaminą D na Zieleo!

Dokładne mycie rąk

W ostatnim roku nauczyliśmy się myć ręce dokładniej, niż kiedykolwiek wcześniej – i mamy nadzieję, że nawyk ten utrwalił się u wielu osób, bo na dłoniach przenosi się szczególnie dużo bakterii i patogenów. W celu wzmocnienia odporności należy więc obowiązkowo często myć ręce w ciepłej wodzie z mydłem, szorując przez co najmniej 30 sekund – w tym miejsca między palcami, wierzchy dłoni, nadgarstki. Przy suszeniu lepiej unikać suszarek elektrycznych, w których również namnażają się bakterie.

Dostateczna ilość i higiena snu

O tym, jak ważny dla samopoczucia jest sen, nie trzeba nikogo przekonywać. Po nieprzespanej nocy czujemy się rozbici, słabi, trudno nam się skoncentrować. Cierpi także układ immunologiczny: wystarczy doba bez snu, by zmniejszyła się ilość wytwarzanych przez organizm limfocytów cytotoksycznych, których zadaniem jest zwalczanie potencjalnie szkodliwych mikroorganizmów. Permanentny brak snu boleśnie odbija się więc na odporności. 7 godzin na dobę to minimum; warto dbać również o higienę snu – unikać niebieskiego światła z ekranów co najmniej na półtorej godziny przed snem, wywietrzyć i zaciemnić sypialnię, kłaść się spać w tych samych godzinach. W problemach z zasypianiem pomoże olejek CBD, aplikowany co wieczór pod język w ilości 10-15 kropli.

Jeśli szukasz dla siebie najlepszego olejku CBD, sprawdź ofertę wielu sklepów na Zieleo!

Ochrona śluzówek przed przesuszeniem

Wspomniane wyżej śluzówki pełnią ważną funkcję obronną – pieczenie, wysuszenie gardła i nosa to często pierwsze objawy infekcji dróg oddechowych. Odpowiednie nawilżanie śluzówek przynosi ulgę w chorobach, pomaga także w ich profilaktyce. Środki nawilżające do nosa to m.in. woda morska, sól fizjologiczna czy specjalistyczne żele; suchość w gardle łagodzą naturalne pastylki i tabletki do ssania. We wnętrzach, w których spędzamy najwięcej czasu, warto ponadto wstawić nawilżacze powietrza.

Wiele z powyższych wskazówek można wprowadzić do codziennej rutyny niemal natychmiast. Wypróbuj kilka z nich i ciesz się dobrym samopoczuciem!

Autor zespół Zieleo