Moc płynąca z ziół

Znajomość i umiejętne wykorzystywanie leczniczego działania roślin może przynosić nam sporo korzyści dla zdrowia. Zwłaszcza w obecnych czasach, gdy zmagamy się z tak wieloma chorobami cywilizacyjnymi i przyjmujemy nadmiarowe ilości leków syntetycznych. Zioła i zawarte w nich, synergicznie działające substancje czynne stanowić mogą naturalne i bezpieczne wsparcie dla organizmu, także w zakresie budowania i wzmacniania odporności. 

Dlaczego warto włączyć zioła do codziennego jadłospisu?

Właściwie wszystkie zioła są bogatym źródłem cennych składników - w jednym, całkiem niepozornym zielu może znajdować się nawet 50 różnych, synergicznie działających substancji aktywnych!

Chcąc zachować dobre zdrowie oraz sprawny umysł i ciało, powinniśmy codziennie dbać o to, aby dostarczać organizmowi niezbędne składniki odżywcze, nie zapominając o naturalnym wsparciu w postaci ziół. Warto, aby ziołowe wyciągi, napary czy aromatyczne przyprawy na stałe zagościły w naszej kuchni.

Zioła służą jednak nie tylko poprawie smaku dań. Stosowane regularnie wspomagają proces przemiany materii, usprawniają trawienie, wzmacniają układ immunologiczny i są źródłem antyoksydantów, które chronią organizm przed rozwojem schorzeń, w tym wielu chorób cywilizacyjnych. Lista ich zalet jest naprawdę długa!

Jak skutecznie zadbać o dobre trawienie i odporność?

Istnieje wiele metod, które pomagają usprawnić pracę układu pokarmowego - począwszy od aptecznych sposobów, kończąc na tych bardziej domowych i naturalnych.

Zamiast sięgać po medykamenty z aptecznej półki, warto rozważyć włączenie do codziennego jadłospisu ziół, które będą wpływać pozytywnie, w łagodny i naturalny sposób na proces trawienia.

  • Zioła zawierające śluzy (w tym korzeń prawoślazu lekarskiego, liść babki lancetowatej, nasiona babki płesznik, liść podbiału, kwiat dziewanny, korzeń żywokostu) łagodzą, zmniejszają stan zapalny i przyspieszają gojenie wyściółki całego przewodu pokarmowego.

  • Gorzkie zioła (m.in. korzeń mniszka lekarskiego, ziele piołunu, liść bobka trójlistnego, ziele drapacza lekarskiego) poprawiają trawienie i wchłanianie, pobudzają apetyt oraz regulują wypróżnienia.

  • Aromatyczne zioła (w tym kłącze tataraku, nasiona kopru włoskiego, bazylia, oregano, macierzanka, tymianek) o wysokiej zawartości olejków eterycznych działają wiatropędnie, pobudzają funkcje trawienne, łagodzą wzdęcia i skurcze.

Umiejętne wykorzystywanie leczniczego działania ziół i roślin z naszych rodzimych łąk, pól i lasów może przynieść ogromne korzyści dla naszego zdrowia.

Naturalne wsparcie organizmu to bardzo ważna kwestia, zwłaszcza w dzisiejszych czasach, gdy tak wiele osób boryka się z chorobami cywilizacyjnymi i przyjmuje leki syntetyczne w nadmiernych ilościach.

Zmagając się z konkretnym problemem układu pokarmowego, udajemy się do lekarza i oczekujemy szybkich efektów. Chcemy jak najszybciej pozbyć się uciążliwych dolegliwości licząc, że jedna cudowna tabletka rozwiąże wszystkie nasze problemy. Niestety, nie tędy droga! Przyczyny uporczywych objawów zwykle są różne i niekiedy bardzo złożone, dlatego powinniśmy podejść do swojego zdrowia holistycznie. Ale co to właściwie znaczy?

Zadbaj o higienę posiłków

Dbając o swoje zdrowie, a tym samym także o dobre trawienie powinniśmy działać wielokierunkowo.

Nasze jelita lubią regularny tryb życia, umiarkowaną aktywność fizyczną i dobre, pełnowartościowe posiłki, których nie powinniśmy spożywać w biegu.

Zadbajmy o higienę jedzenia, to naprawdę ważne! Wygospodarujmy czas na spokojne i powolne spożywanie posiłków, bez podjadania i zagłuszania głodu przypadkowymi produktami. Jedzmy ładnie podane potrawy, nie zapominając jednocześnie o dokładnym przeżuwaniu pokarmu. Takie podejście sprzyja dobremu trawieniu i lepszemu przyswajaniu składników odżywczych. Wzbogacajmy także posiłki o zioła, które usprawnią procesy trawienne.

Wybieraj dobre jakościowo produkty

A skoro o składnikach odżywczych mowa… Pamiętajmy, że jakość tego, co jemy, ma ogromne znaczenie dla naszego zdrowia. Sposób odżywiania oparty na pełnowartościowych produktach to najlepsza inwestycja i cenny “prezent” dla naszych jelit.

Wsłuchujmy się we własny organizm, budujmy krok po kroku zdrowe nawyki i dostarczajmy mu wraz z pożywieniem wszystkich niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania składników odżywczych. Pamiętajmy, że dobrze odżywiony organizm nie będzie potrzebował dodatkowych “wspomagaczy” w postaci słodkich przekąsek, czy napojów energetycznych.

Wspieraj organizm naturalnie - pomogą Ci w tym zioła

Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że zioła wspomagając procesy trawienne, przyczyniają się także do poprawy funkcjonowania układu odpornościowego. Jelita odgrywają bowiem ważną rolę w kształtowaniu odporności.

Regularne spożywanie ziół poprawia stan mikrobioty jelitowej, która ma ogromny wpływ na wiele funkcji naszego organizmu, w tym także na naszą odporność.

Bakterie jelitowe stymulują komórki układu odpornościowego. Wszystkie zaburzenia w obrębie naszej mikroflory jelitowej - spowodowane zwykle niewłaściwą dietą, antybiotykoterapią, nadużywaniem leków syntetycznych czy stresem, który stał się znakiem naszych czasów – prowadzą do dysbiozy, czyli stanu nierównowagi mikrobiologicznej jelit. W efekcie organizm nie pracuje prawidłowo i staje się bardziej podatny na choroby.

Po jakie zioła warto sięgać? Lista jest naprawdę długa, ale wybraliśmy z niej kilku faworytów:

  • miętę pieprzową - absolutną królową wśród ziół, która sprawdzi się przy niestrawności i załagodzi uporczywe dolegliwości ze strony układu pokarmowego

  • melisę, która usprawni procesy trawienne, zwiększy wydzielanie żółci i soków żółciowych oraz rozkurczy mięśnie gładkie i zniweluje napięcie mięśni jelita grubego

  • rozmaryn - poprzez stymulację enzymów trawiennych usprawni perystaltykę jelit i przywróci prawidłowe trawienie

  • krwawnik - zawarta w nim goryczka pobudzi wydzielanie soku żołądkowego, usprawniając tym samym trawienie i przyswajanie składników odżywczych

  • wrzos zwyczajny - substancje goryczowe w nim zawarte pobudzają wydzielanie soku żołądkowego, dzięki czemu ułatwiają trawienie i poprawiają trawienie

  • arcydzięgiel lekarski - zioło to ma zbawienny wpływ na układ pokarmowy, usprawnia procesy trawienne, przyspiesza przemianę materii i przywraca prawidłową perystaltykę jelit

  • lawendę - działa przeciwskurczowo, eliminuje problem wzdęć i usprawnia funkcjonowanie układu trawiennego

  • kłącze tataraku, które ze względu na zawartość goryczy pobudza wydzielanie soku żołądkowego, usprawnia proces trawienia i przyswajania składników odżywczych. Odwaru lub napary z kłącza tataraku wpływają również na zniesienie napięć mięśni gładkich przewodu pokarmowego, dzięki czemu przywracają prawidłowe ruchy perystaltyczne jelit. To z kolei przeciwdziała zaleganiu pokarmu i wzdęciom

  • szyszki chmielu - zioło o silnym i pewnym działaniu, które naturalnie wspomaga leczenie chorób układu pokarmowego, ułatwia wchłanianie składników odżywczych i usprawnia procesy trawienne

  • kozłek lekarski - napar z korzenia kozłka lekarskiego będzie dobrym wyborem w dolegliwościach jelitowych, mających swe podłoże w psychice pacjenta.

Czy wiecie, że ceniony fitoterapeuta i zakonnik, Ojciec Klimuszko wypracował terapeutyczny model leczenia ziołami, który polegał na stosowaniu ich zespołowo, według zasad niezwykle ważnej - harmonijnej współzależności? Stosował ziołowe mieszanki, dobierając zioła tak, aby osiągnąć jak najlepsze efekty lecznicze. Robił to z dużym powodzeniem i właśnie na bazie wiedzy oraz zaleceń Ojca Klimuszki powstał nasz ziołowy preparat Harmonix. W jego skład wchodzą wszystkie wyżej wymienione zioła.

Rusz jelita!

Nasze jelita uwielbiają ruch i relaks, bo pracują wtedy prawidłowo. Regularny i umiarkowany wysiłek fizyczny sprzyja utrzymaniu zarówno dobrej kondycji, jak i dobrego zdrowia.

Regularne spacery chronią serce i mogą zmniejszyć ryzyko zgonu z powodu chorób sercowo-naczyniowych nawet o 30%. Prawda, że jest o co powalczyć? Zwłaszcza w obecnych czasach, gdy dostęp do lekarza jest utrudniony, a na wizytę u specjalisty wciąż czeka się bardzo długo.

Z kolei brak regularnej aktywności fizycznej osłabia mięśnie jamy brzusznej, a to pierwszy krok w stronę kłopotów, takich jak chociażby nawracające zaparcia.

Ruszajmy się więc, tak jak lubimy - byle regularnie. Może to być spacer, jogging, nordic walking czy pływanie. Aktywność fizyczna ma być przyjemnością, nie kolejnym przykrym obowiązkiem!

Wysypiaj się i naucz sztuki relaksu

Badania naukowe jasno pokazują, że zła jakość snu ma negatywny wpływ na skład i stan naszej mikrobioty jelitowej. Już nawet niewielkie niedobory snu w zaledwie 48 godzin mogą zmienić jej skład na naszą niekorzyść, a tym samym obniżyć naszą odporność! Zatem wysypiajmy się i dbajmy o codzienny relaks. Czas tylko dla siebie, który sprawia nam przyjemność, pozwala się wyciszyć i uspokoić.

Niedobory snu, brak umiejętności relaksowania się oraz nadmiar stresu mocno nadwyrężają siły obronne organizmu. Pamiętajcie o tym!

Pokochaj obcowanie z przyrodą i uwierz w leczniczą moc ziół

Uwierz w moc ziół i naucz się je wykorzystywać w kuchni. Sięgaj po nie w przypadku różnych dolegliwości - nie tylko tych trawiennych. Szukaj ukojenia na łonie natury, zwolnij, naucz się słuchać własnej intuicji i sygnałów wysyłanych przez swój organizm. Wysypiaj się i pokochaj “nicnierobienie”. Wyjdzie Ci to tylko na zdrowie.

Sprawdź na Zieleo Harmonix - naturalny preparat ziołowy wspomagający trawienie, pracę jelit i dobre samopoczucie!

Autor DrLas