Naturalne sposoby na dobry sen

Choć sen stanowi jeden z najważniejszych elementów życia człowieka, niestety często nie doceniamy jego wpływu na nasze zdrowie. Brak odpowiedniej ilości i jakości snu może powodować rozdrażnienie, problemy z koncentracją oraz bóle głowy, a w dłuższej perspektywie nawet prowadzić do poważnych zaburzeń psychicznych.

Na szczęście i w tej sytuacji natura od setek lat przychodzi nam z pomocą. Skorzystaj z jej dobrodziejstwa i sprawdź, jak w naturalny sposób radzić sobie z problemami z zasypianiem.

Wielka piątka ziół na bezsenność

Melisa

To jedno z najczęściej stosowanych ziół. Jej najpopularniejsze odmiany to: melisa lekarska, melisa sözen oraz melisa cytrynowa. Roślina ta jest bogata w olejki eteryczne, które redukują stany lękowe, pomagają rozluźnić się i wyciszyć, a jej smak ceniony jest przez wiele osób.

Produkty z melisą z wielu sklepów w jednym miejscu znajdziesz pod tym linkiem

Lawenda

Jej olejki eteryczne obniżają aktywność układu nerwowego - już sam zapach lawendy może pozytywnie wpłynąć na komfort snu, dlatego często stosuje się ją w przygotowaniu różnego rodzajów naparów i tabletek nasennych. Dodatkowo zmniejsza napięcie mięśni gładkich, działając rozkurczowo.

Produkty z lawendą z wielu sklepów w jednym miejscu znajdziesz pod tym linkiem

Szyszki chmielu

Choć kojarzą się nam głównie z produkcją piwa, ich właściwości nie kończą się na produkcji złotego trunku. Napar z szyszek chmielu jest wybierany przez osoby, które borykają się z nadmierną nerwowością - utrudnia bowiem przenoszenie bodźców do centralnego układu nerwowego, działając przez to uspokajająco.

Produkty z chmielem z wielu sklepów w jednym miejscu znajdziesz pod tym linkiem

Kozłek lekarski (waleriana)

Korzeń kozłka lekarskiego rozkurcza mięśnie gładkie oraz obniża aktywność ośrodkowego układu nerwowego, dlatego chętnie wykorzystywany jest przy produkcji różnego rodzaju ziołowych tabletek uspokajających. Stosowany w walce z bezsennością, pomaga rozluźnić się i pozbyć uczucia napięcia.

Produkty z kozłkiem lekarskim z wielu sklepów w jednym miejscu znajdziesz pod tym linkiem

Męczennica

To znana jest głównie z unikalnego wyglądu kwiatów. Nie każdy wie, że istnieje ponad 500 gatunków męczennicy i niestety tylko niektóre z nich można stosować w ziołolecznictwie. Przy problemach ze snem najczęściej wykorzystuje się męczennicę cielistą (passiflora incarnata), ponieważ przyrządzony z niej napar posiada działanie uspokajające i nasenne.

Produkty z męczennicą z wielu sklepów w jednym miejscu znajdziesz pod tym linkiem

Parząc zioła pamiętaj, że robi się to dłużej, niż w przypadku większości zwykłych herbat. Zioła zazwyczaj zalewamy wrzącą wodą, następnie parzymy pod przykryciem przez 10-15 minut. Pamiętaj też, że zioła wymagają nawet kilkudziesięciu minut, aby zaczęły działać. W tym czasie postaraj się odpoczywać i relaksować.

Jak przygotować się przed snem?

Napary z ziół w naturalny sposób pomagają wyciszyć się i zasnąć, ale aby w pełni wykorzystać ich działanie, przeanalizuj swoją wieczorną rutynę. Postaraj się nie kłaść spać w biegu, oraz spróbuj się wyciszyć i uwolnić umysł od niekończącego się gonitwy myśli. Jak to zrobić?

Wyłącz komputer (a przynajmniej włącz filtr niebieskiego światła) na conajmniej pół godziny przed pójściem spać. Postaraj się także nie zerkać co chwilę na telefon - możesz np. wyciszyć powiadomienia, aby nie wytrącały Cię z równowagi.

Postaraj się o odrobinę wysiłku fizycznego - dobrym pomysłem jest krótki spacer. Już nawet 15 minut na świeżym powietrzu pozwoli Ci dotleniać krew, zrelaksować się i odpocząć od komputera.

W dniach, w których natłok obowiązku Cię przytłacza, pod koniec dnia spisz listę zadań, które chcesz wykonać jutro. Pozwoli to uwolnić umysł od gonitwy myśli i ciągłego stresu związanego ze strachem, że o czymś zapomnisz.

Zwróć uwagę na to, co jesz wieczorem - posiłki tłuste i pikantne mogą być źródłem złego samopoczucia. Nasze ciało odpoczywa lepiej, gdy nie musi tracić sił na nocne trawienie ciężkiej kolacji.

Alkohol wbrew pozorom nie sprzyja tym, którzy borykają się z problemami ze snem. Owszem, lampka wina może ułatwić zaśnięcie, ale za to jakość snu będzie znacznie gorsza, sen będzie płytszy i krótszy a równowaga między fazami snu zakłócona. Dodatkowo rano obudzimy się zmęczeni, ponieważ nasz organizm zamiast wypoczywać, musiał sobie radzić z rozkładaniem wypitych przez nas toksyn.

Wysokiej jakości zioła z wielu sklepów w jednym miejscu znajdziesz pod tym linkiem

24.04.2021
Autor zespół Zieleo