Niezwykłe oleje w zwykłej diecie

Szukasz niestandardowych dressingów do sałatki? A może chcesz, aby była ona jeszcze zdrowsza? Poniżej kilka wyjątkowych olejów, niezbędnych w każdej kuchni.

Jedną z bardziej zauważalnych zmian w światowej kuchni końca XX wieku była zmiana rodzaju tłuszczów używanych do gotowania. Kiedyś najczęściej stosowaliśmy smalec i masło, później nadszedł czas margaryny, czyli roślinnych tłuszczów utwardzonych, a niecałą dekadę temu większość olejów na sklepowych półkach stanowiły te pochodzące z rzepaku i słonecznika, czyli najłatwiej osiągalnych ziaren. Jednak gdy konsumenci zaczęli rozumieć, w jaki sposób spożycie tłuszczu wpływa na organizm, dostawcy i producenci musieli zmienić swoje nastawianie i ofertę. Dzięki temu, oprócz powszechnej już oliwy z oliwek, mamy teraz możliwość przyrządzenia sałatki z olejem z pestek malin, nasion dyni lub pestek winogron.

Jaki olej do czego?

Każdy, kto kiedykolwiek stał w kuchni zastanawiając się, dlaczego tłuszcz na patelni pryska i brudzi mu ubranie, zyskał cenną lekcję: olej, który działa dobrze jako sos do sałatek, przy smażeniu kotleta może wywołać katastrofę.

Przygotowując się do użycia nieznanego nam oleju w gotowaniu, musimy przemyśleć następujące kwestie:

  • Czy kolor, zapach i konsystencja oleju dobrze komponują się z przygotowywaną potrawą?

  • Jak użyjemy naszego produktu? Do smażenia? A może jako baza sosu lub dressingu?

Prosta zasada przy wyborze oleju jest taka, że te bogate w wielonienasycone kwasy tłuszczowe są lotne i słabo nadają się do gotowania potraw w wysokich temperaturach, natomiast oleje bogate w tłuszcze jednonienasycone są bardziej stabilne i nie powinny sprawiać problemów na patelni. Wyjątkiem od tej ogólnej zasady jest oliwa z oliwek, która jest bogata w tłuszcze jednonienasycone, ale ma tendencję do niestabilności pod wpływem wysokich temperatur.

Ważne jest również, aby znać punkt dymienia oleju spożywczego, czyli punkt (temperaturowy), po którym tłuszcz zaczyna się palić i rozkładać. Oleje o wysokich punktach dymienia (powyżej 175 stopni Celsjusza) są generalnie najbardziej stabilne i najlepiej nadają się do przygotowywania posiłków w wysokich temperaturach.

Olej z pestek winogron

Pochodzący z nasion winogron winnych, olej ten bardzo dobrze nadaje się do różnych metod przygotowywania posiłków. Pomimo tego, że jest bogaty w tłuszcz wielonienasycony, ma bardzo wysoką temperaturę dymienia (około 215 °C). Ponadto olej z pestek winogron jest naturalnym źródłem witaminy E i zawiera śladowe ilości niektórych barwników roślinnych, które chronią przed chorobami. Ze względu na jego stabilność, neutralny smak, aromat i długi okres przydatności do spożycia (1 rok), jest to produkt często wybierany przez szefów kuchni. Idealnie nadaje się również do sosów sałatkowych oraz do sporządzania olejów smakowych z mocno aromatycznych ziół i przypraw.

Olej z orzechów włoskich

Olej z orzecha włoskiego ma delikatny, orzechowy smak i piękny bursztynowy kolor. Niestety, nie jest szeroko stosowany, ponieważ po obróbce temperaturowej staje się gorzki (ciepło niszczy również zawarte w nim przeciwutleniacze). Ponadto jest stosunkowo drogi w porównaniu z innymi olejami, ze względu na skomplikowaną produkcję: orzechy włoskie należy najpierw uprażyć, a powstały olej jest następnie tłoczony i filtrowany. W efekcie olej z orzechów włoskich jest najczęściej stosowany w dressingach, marynatach i sosach na zimno. Podobnie jak olej dyniowy ma niski punkt dymienia (160 °C lub mniej).

Olej z pestek dyni

Ekstrahowany z prażonych, łuskanych nasion dyni, olej ten jest gęsty i ma piękną, głęboką barwę - od czerwonego do żółtego i zielonego. Jednak, podobnie jak większość olejów bogatych w tłuszcze wielonienasycone, olej z pestek dyni nie jest stabilny po podgrzaniu (jego temperatura dymienia wynosi 160 °C lub mniej), dlatego nie jest używany do obróbki termicznej. Zamiast tego pasuje jak znalazł jako baza sosów sałatkowych, past do smarowania i marynat. Pestki dyni są doskonałym źródłem steroli roślinnych, witaminy E, beta karotenu i cynku, więc te same związki mogą być również obecne w samym oleju - w zależności od przetwarzania, przechowywania itp.

Olej z nasion konopi

Olej z nasion konopi występuje najczęściej w wersji raw (wytwarzany z surowych nasion konopi), tłoczony na zimno i nierafinowany. Zbyt delikatny, aby wytrzymać podgrzewanie, tworzy aromatyczny dodatek do wykańczania potraw, którym można lekko podrasować zupy lub przystawki. Półprzezroczysty zielony kolor, wiele właściwości zdrowotnych, bogaty smak i korzystne kwasy tłuszczowe – olej z nasion konopi do niezbędny dodatek w kuchni.

Olej z awokado

Od czasu relatywnie niedawnego wprowadzenia na rynek, olej z awokado stał się popularny wśród szefów kuchni na całym świecie. Ma jeden z najwyższych punktów dymienia (271 °C) spośród wszystkich olejów roślinnych, dzięki czemu doskonale nadaje się do większości rodzajów przygotowywania potraw. Podobnie jak oliwa z oliwek, jest bogaty w tłuszcze jednonienasycone, a także jest doskonałym źródłem witaminy E. Olej z awokado zachowuje delikatny zapach i jasnozieloną barwę owoców, dzięki czemu stanowi piękny akcent podczas przygotowywania sałatek, .

Oleje spożywcze wysokiej jakości z wielu sklepów w jednym miejscu znajdziesz pod tym linkiem

Autor zespół Zieleo