Wyjątkowe właściwości ziół

Jak często, spacerując po łące, zastanawiałeś się nad zbawiennymi właściwościami mijanych ziół? Czy możemy na co dzień korzystać z dobrodziejstw natury? Poniższy przewodnik po popularnych ziołach i ich właściwościach pozwoli Ci odpowiedzieć na to pytanie.

Na długo zanim apteki zaczęły pojawiać się na naszych ulicach jak grzyby po deszczu, a farmaceuci opracowali pigułki na każdą niemal dolegliwość, ludzkość leczyła się za pomocą roślin. Nie da się ukryć, że dzisiejsza medycyna wygląda zupełnie inaczej, niż kilkaset lat temu, a zioła znamy raczej z przyprawiania niedzielnej pieczeni, ale nie straciły one swoich właściwości i nadal pomagają nam w naturalnej profilaktyce, leczeniu lub rekonwalescencji. Warto zatem wiedzieć, jakie są ich niezwykłe właściwości, które możemy wykorzystać w codziennym dbaniu o zdrowie. Ponieważ rodzajów roślin leczniczych jest więcej niż trawy na łące, zgłębimy tylko sześć przykładów, które mogą Was zainteresować najbardziej.

Szczypiorek

Szczypiorek, najmniejszy członek rodziny cebul, ma szerokie spektrum korzyści dla ludzkiego organizmu. Nie tylko wspiera trawienie, ale także podtrzymuje dobrą kondycję serca, wspomaga układ immunologiczny, a nawet pomaga w walce z rakiem. Jest korzystnym antyoksydantem, a liście są odrobinę antyseptyczne.

Dodany do jedzenia, dzięki swoim właściwościom i delikatnie cebulowemu smakowi, świetnie je przyprawia, ale także wywołuje apetyt, przez stymulację produkcji soków trawiennych.

Mięta

Sława mięty, jako remedium na wiele przypadłości, przetrwała próbę czasu. Powszechnie wiemy, że ma ona wiele właściwości zdrowotnych, zaczynając od przeciwbólowych i wspierających leczenie układu oddechowego, a na leczeniu depresji i nadwagi kończąc. Każdy cierpiący na zgagę i problemy z trawieniem docenia ulgę, jaką może mu przynieść żucie mięty lub picie jej naparów. Wielu sportowców dotkniętych kontuzją stosowało ją zapewne także zewnętrznie, w formie past i kremów, jako środek chłodzący i przynoszący ulgę.

Mięta jest używana w kuchni od tysięcy lat. Jej dobroczynne właściwości trawienne, przeciwskurczowe i przeciwwzdęciowe są dobrze znane. Ponadto ma również właściwości przeciwutleniające i przeciwwirusowe, nie wspominając już o doskonałym smaku i aromacie.

Herbata Mięta BIO już od 4,99 zł

Rozmaryn

Rozmaryn to jedno z najbardziej wszechstronnych i przydatnych ziół w kuchni, domu i medycynie. Kojarzony w folklorze z miłością, przyjaźnią i pamięcią, swego czasu był okrzyknięty lekarstwem uniwersalnym – od przeciwdziałania skutkom zarazy, po nawracanie zbrodniarzy i złodziei. Obecnie jednak potwierdzone właściwości lecznicze rozmarynu są nieco skromniejsze, aczkolwiek nadal imponujące.

Żadna kuchnia ani dom nie powinny być pozbawione tego zioła, dobrze komponuje się z mięsem i warzywami, a napar z niego wpływa pozytywnie na mózg i pamięć (oraz na leczenie kaca). Zioło to było używane od setek lat jako środek konserwujący i leczniczy. Rozmaryn pomaga pobudzić apetyt i wydzielanie soków żołądkowych, a jego liście również mają właściwości przeciwutleniające i przeciwbakteryjne.

Szałwia

Łacińska nazwa szałwii - „salvia” - pochodzi od łacińskiego „salvere”, co oznacza ratować, leczyć lub być w dobrym zdrowiu. Tradycyjnie była łączona z solą w celu konserwacji mięsa i ma właściwości trawienne, przeciwskurczowe i przeciwwzdęciowe. Aby złagodzić rozstrój żołądka i biegunkę, można wypić napar z 3-4 świeżych liści lub płaskiej łyżeczki suszonych. Starożytni Grecy używali szałwii do leczenia wrzodów i ukąszeń węży, podczas gdy Rzymianie uważali ją za świętą. Leczniczo jest to pierwszorzędny środek na przeziębienie, na zapalenie migdałków i jako domowy środek do wybielania zębów. Badania wykazały również, że szałwia leczy dolegliwości, takie jak bóle brzucha, głowy i choroby serca, a także wspomaga proces powrotu do zdrowia u pacjentów poddawanych chemioterapii.

W kuchni świeża szałwia sprawdza się doskonale: świetnie komponuje się z mięsem, pomidorami i pieczonymi jabłkami.

Odkryj produkty z szałwią

Tymianek

Lecznicze właściwości tymianku biorą się głównie z olejków eterycznych, które są uzyskiwane w procesie destylacji z parą wodną, ale może być również bardzo korzystny w swojej naturalnej postaci. Tradycyjnie starożytni Grecy używali tymianku do kąpieli. Aby spróbować samemu, po prostu gotuj na wolnym ogniu garść liści tymianku w ½ litra wody przez 10 minut, a następnie dodaj napar do kąpieli, co pomoże złagodzić zmęczone mięśnie. Badania ostatnich dziesięciu lat wykazały, że tymianek jest silnym przeciwutleniaczem, hamuje destrukcyjne skutki starzenia się zarówno żywności, jak i organizmu.

Sprawdź produkty z tymiankiem

Kolendra

Kolendra jest pełna potencjalnych korzyści zdrowotnych, o których większość ludzi nie zdaje sobie sprawy, dodając ją do swoich potraw. Przywieźli ją do Europy Północnej Rzymianie, którzy, łącząc ją z kminkiem i octem, wcierali ją w mięso jako środek konserwujący. Była również stosowana w ziołolecznictwie do leczenia zarówno utraty apetytu, jak i dolegliwości trawiennych. Jeśli folgowałeś sobie na święta, to poświąteczna sałatka z dużą ilością kolendry może być tym, czego potrzebujesz, aby poczuć się lżej.

Sprawdź produkty z kolendrą

Zdrowe przygotowanie

Jak zapewne zauważyliście, wiele ziół posiada pewną grupę właściwości wspólnych, dlatego ich stosowanie w codziennej diecie może po prostu polepszyć bilans zdrowotny naszego sposobu odżywiania.

Zazwyczaj, o ile nie jest to wyjątkowa okazja, przyprawiając podczas gotowania zwykle trzymamy się soli i pieprzu. Jednak badania ankietowe od lat pokazują, że ludność np. w Wielkiej Brytanii je za dużo soli, dlatego ważne jest, aby zacząć szukać alternatywy. Świeże zioła mogą być używane jako akcelerator smaku wszelkiego rodzaju potraw, co może pomóc zmniejszyć ilość używanej soli. Zbyt duże spożycie soli jest głównym czynnikiem powodującym nadciśnienie, które może prowadzić do chorób serca lub udaru mózgu.

Staramy się stosować warzywa w codziennej diecie, ale spójrzmy prawdzie w oczy: miska gotowanej kapusty czy brokuła to nie jest coś, dla czego wracamy szybciej do domu. Dodanie świeżych ziół, takich jak tymianek, szczypiorek, kolendra czy mięta, to świetny sposób na wzmocnienie smaku warzyw i uczynienie ich nieco bardziej interesującymi.

Używanie masła podczas gotowania jest nie tylko praktycznym środkiem zapobiegającym przywieraniu, ale także kusi kubki smakowe. Pokusę możemy jednak odrzucić, wybierając zioła. Zamiast dodawać kaloryczne masło do warzyw, spróbujmy dodać gałązkę świeżej mięty podczas gotowania grochu, trochę drobno posiekanego szczypiorku do młodych ziemniaków lub trochę drobno posiekanej kolendry do marchewki – tak będzie zdrowiej.

Jak widać, zioła nie tylko wspomagają nasz organizm, ale także dodają smaku codziennym potrawom :)

Wysokiej jakości zioła z wielu sklepów znajdziesz pod tym linkiem

30.03.2021
Autor zespół Zieleo